Emanuel Svedenborg | O ljubavi uopšte
Ljubav je čovekova baš sami njegov život, pa kakva je ljubav takav je život, dakle takav je čitav čovek.
Ono što čovek više od svega drugog ljubi to je stalno prisutno u njegovim mislima, i također u njegovoj volji, i to čini sam njegov život. Na primer: ko ljubi bogatstvo iznad svega, bilo to novac ili posedi, taj stalno prevrće u glavi kako da ga stekne, raduje se unutrašnjim načinom kada ga stekne a žalosti se unutrašnjim načinom kako ga izgubi, u tome je njegovo srce. Ko iznad svega sebe ljubi, ima sebe u vidu u svakoj prilici, misli o sebi, govori o sebi i što čini čini radi sebe, jer je njegov život [za] sama sebe.
Ono što čovek više od svega drugoga ljubi, to mu i jeste cilj i to ima u vidu u svemu i u svakoj stvari. To je u njegovoj volji kao krivena struja neke reke koja ga vuče i zanosi sobom, pa i kad je zauzet nečim drugim, jer to ga nadahnjuje životom. To je ono za čim čovek traga i što, takođe, vidi kod drugog čoveka, te pomoću toga ili vidi drugoga ili deluje zajedno s njim.
Čovek je potpuno onakav kakvo je ono što vlada njegovim životom, po tome se on razlikuje od drugih ljudi, i njegovo se nebo – ako je dobar – formira prema tome [kakvo je to što vlada njegovim životom], a isto tako i njegov pakao – ako je zao. To je baš ona njegova volja, sami njegov proprium [tj. ono što je u čoveka bitno njegovo, vlastito, lično] i sama njegova narav, jer je to baš sama suština njegovog života. To se posle smrti ne može promeniti, jer je to baš sam čovek.
Svačije zadovoljstvo, uživanje i sreća potiče od njegove vladajuće ljubavi i saglasno je s njom, jer čovek zove uživanjem ono što ljubi, pošto oseća [u tome uživanje]; ono što misli, a što ne ljubi, može također zvati uživanjem, ali to nije uživanje njegovog života. Ono što je uživanje čovekove ljubavi to on smatra da je dobro, a što je njegovoj ljubavi neprijatno to on smatra da je zlo.
Emanuel Svedenborg, Novi Jerusalim i njegovo nebesko učenje, Zaslon, Šabac 2006. [E. Swedenborg (1688-1772), znanstvenik, filozof, pjesnik i prije svega mistik. Mnogi ga smatraju najvećim mistikom Zapada. Izvršio je utjecaj na veliki broj značajnih europskih književnika i znanstvenika.]