Nikolaj Berdjajev: Tragedija slobode ličnosti u socijalnom životu
Danas su 'svjetonazori' uvjetni simboli i mitovi, pomoću kojih se demagoški upravlja masama
Pogrešno bi bilo misliti da Berdjajev, uvjetno rečeno, spuštanjem slobode na društvenu razinu zaključuje govor o slobodi. On, naime, odavde počinje. Upravo je kriza slobode tražila da se sloboda zasnuje na čvršćim temeljima. Čovjeka pretvorenog u sredstvo neke od ideologija trebalo je uzdići kao najvišu vrednotu.
Razarajuće socijalne sile povezane su s problemom slobode u njezinim socijalnim posljedicama, jer „prosečan čovek mase u suštini ne ceni previše slobodu, a da bi se čovek borio za slobodu, potrebno je da sloboda u njemu već postoji, da on iznutra nije rob“.[1] Sloboda se cijeni samo kod ljudi kod kojih postoji slobodna stvaralačka misao.[2]
U čovjekovom socijalnom životu postoje stupnjevi slobode. Povećanje slobode vezano je za približavanje duhovnom životu, a smanjenje slobode za približavanje materijalnom životu. To je zbog toga jer je duh sloboda, a materija nužnost.[3] Na toj se osnovi događa tragedija slobode u socijalnom životu, jer čovjek ne može realizirati svoje duhovno načelo.
Berdjajev je živio u vrijeme
kada su na povijesnu scenu stupili kolektivi neprijateljski raspoloženi prema
čovjeku, koji su se nadahnjivali mitovima, i, istovremeno, kada čovjek
posredstvom tehničke revolucije, s organskog načina života prelazi na
organizirani. U ovom svijetu kršćanstvo je odavno prestalo nadahnjivati ljude,
a humanistička iluzija o spasenju čovjeka se raspala. Ljudi su izgubili
cjelovit odnos prema životu, iznad njih ne postoji više nikakvo duhovno načelo.
Sfere društvenog i kulturnog života samostalno se organiziraju i imaju
totalitarističke pretenzije: makijavelizam u politici, kapitalizam u ekonomiji,
scijentizam u nauci, nacionalizam u narodu, vlast tehnike nad čovjekom itd.
Kriza čovjeka u suvremenom
svijetu je sveobuhvatna, obuhvaća kulturno stvaralaštvo podjednako kao i
organizaciju političkog i kulturnog života. Osnovna odlika naše epohe, prema Berdjajevu,
je laž. „Laž se prestaje shvaćati kao laž, događa se aberacija svijesti,
uslijed koje se gubi razlikovanje istine od laži.“
U knjizi Sudbina
čovjeka u suvremenom svijetu Berdjajev sa zadivljujućom jasnoćom duha
proniče u društvene, političke i antiduhovne pojave i procese u svojoj (i
našoj) epohi. Čovjek je potpuno nezaštićen predan silama objektiviranog
svijeta. „Svijet je danas prignječen između razdrobljene, lažne i dekadentne
slobode te potpunog negiranja slobode, diktature svjetonazora, diktature nad
duhom. A ta diktatura svjetonazora razlikuje se od srednjovjekovlja po tome što
je tad stvarno postojao cjelovit, organski, grandiozni svjetonazor, a danas je
svjetonazor sklepan na brzu ruku, nepromišljen i lišen svake dubine. Danas su
'svjetonazori' uvjetni simboli i mitovi, pomoću kojih se demagoški upravlja
masama.“[7]
U svojoj ranoj polemičkoj knjizi Filozofija nejednakosti, u obračunu s internacionalistima (komunistima), Berdjajevu je stalo da naciji dadne pozitivno određenje. Pod nacionalnim bićem on podrazumijeva originalnost i neponovljivost povijesne sudbine naroda. Nacija je prije svega konkretno-historijska kategorija, a ne socijalno-apstraktna ili, pak, zoologijska. O naciji je tada govorio kao o mističnom organizmu koji ima ontološku vrijednost, te se zasniva na religijskoj osnovi. Internacionalizam je lišen svake konkretnosti. Nacionalno stvaralaštvo se najbolje izražava kroz nacionalnog genija, „u njemu se uvijek čuje glas nacionalnog bića“.[9] Ovdje također uočava negativnu stranu nacionalizma, ali ni približno kao u kasnijim djelima.
U kasnijim djelima o nacionalizmu govori kao o težem obliku čovjekovog porobljavanja, koji negira nacionalno kulturno stvaralaštvo a zanosi se idejom totalne države. Nacionalizam negira čovjekovo egzistencijalno središte, čovjeka pretvara u sredstvo apstraktne ideje. Nacionalne kulture imaju mogućnost da oplemenjuju život čovječanstva tako što u njega unose svoju kulturu, a istovremeno nacionalizam je zlo kada se zasnuje na egoističkom samopotvrđivanju. Takav nacionalizam nastao objektivacijom emocija i strasti često je izvor rata.[10]
Od svih oblika društvenog
robovanja, čovjek se najviše podčinjava nacionalizmu, jer je nacionalni osjećaj
ukorijenjen duboko u emocionalnom životu. Nacionalizam je objektivacija
čovjekovog egoizma. Prenesen na kolektivnu razinu smatra se dužnošću. Sve
najgore što čovjek ima prenosi u kolektiv, i zlo ondje dobiva zastrašujuću
snagu. Želeći istaknuti i pozitivnu stranu nacionalnosti, Berdjajev u knjizi O čovekovom ropstvu i slobodi razlikuje
naciju od naroda. „Narod su ljudi, ogroman broj ljudi koji su dostigli
jedinstvo, oblikovanost, i koji su dobili osobita svojstva. Nacija nisu ljudi,
nacija je princip koji gospodari nad ljudima, vladajuća ideja.“
Nacionalizam je duboko suprotstavljen kršćanstvu, jer poništava kršćanske učinke objedinjavanja čovječanstva. Berdjajev će reći da se događa nova poganizacija kršćanskih društava, jer nacionalizam sve pretvara u oruđe svoje moći. „Nacionalizam je mnogoboštvo, on je nespojiv s jednoboštvom.“[13] Nacija se prestaje shvaćati kao kulturno-povijesna činjenica, ona je emocionalna pojava kojoj je strana argumentirana rasprava. Prema Berdjajevu, nacionalizam je oprečan personalističkoj etici, od čovjeka traži odricanje od ljudskosti. Kolektivna nacionalna opijenost često zloupotrebljava religiju i Crkvu. Moderni nacionalizam postao je svojina nacionalnih masa. Nacionalizam se održava izrazitim demagoškim karakterom. On prihvaća rasnu simboliku i na koncu se pretvara u najokrutniji oblik dehumanizacije i bestijalizacije – u rasizam.
_________________
Prometej.ba/J.Š.