Srednjovjekovna Bosna ili Mahmutćehajićev islamski Makondo
O bućkurišu vjerskog propovijedanja, pseudohistorijskog izmišljanja i diletantske književne kritike Rusmira Mahmutćehajića
U subotu sam izišao na
najčitaniji bosanskohercegovački medijski portal, Klix.ba, kako bih ritualno
prelistao dnevne vijesti. Među prvim člancima koje sam uočio na rečenoj
internet prezentaciji bio je članak kojeg potpisuje izvjesni N. V., a koji je
naslovljen „Asocijacija mladih SDA: Tražimo da 29. august bude državni praznik
– Dan Povelje Kulina bana“. U uvodu teksta autor navodi da je u trenutku
njegovog objavljivanja u toku svečana sjednica Povjereništva Asocijacije mladih
SDA, kojoj prisustvuje i predsjedavajući Predsjedništva BiH Šefik Džaferović,
povodom godišnjice potpisivanja Povelje Kulina bana u hotelu „Zenica“. Tekst
dalje prenosi zaključak sjednice u tri tačke, zaključak koji je do te mjere
dosadan da ga neću ovdje citirati ni parafrazirati. Sam naslov teksta sadrži i
više nego dovoljno informacija o ovom političko-historijskom happeningu u režiji mladih lavova državotvorne stranke– grohotnog smijeha
vrijedne antonomasije. Međutim, Klixov subotnji članak, u moru publikacija koje
trideset godina fetišiziraju bosansko srednjovjekovlje, ponukao me da napišem tekst
kojeg upravo čitate, a u kojem ću dokazati da bošnjačka mitologizacija bosanske
srednjovjekovne države, u svom izvornom i od establišmenta podržanom obliku,
najprije predstavlja izraz jednog religijskog pokreta, a da je njegov primarni teolog
i proponent, iako ne jedini, Rusmir
Mahmutćehajić.
Dan Diner, u svojoj značajnoj studiji o zastoju u islamskom svijetu, Zapečaćeno vrijeme, nenadmašivo
dijagnostikuje opšti resantiman kojeg osjeća islamski svijet, a koji je
uzrokovan velikim raskorakom „između visoko postavljenog osjećaja vlastite
vrijednosti, koji insistira na navodnoj religijsko-civilizacijskoj nadmoći – i
njegovog stalnog negiranja nepotkupljivom zbiljom“. Diner svojim istraživanjem dokazuje
da je sveprožimajuće prisustvo sakralnog u svim segmentima društvenog života u
islamskom svijetu izvor ovog zastoja, a u posljednjem poglavlju naslovljenom Historijska misao i Božiji zakon, posvećenom
između ostalog i razlikama u razumijevanju koncepta vremena, on piše da
„vrijeme može biti zapečaćeno zakonom, naročito kada je zakon uronjen u svetome.
Ako se pokaže da se zakon nameće vremenu, to se prelijeva i na druga područja.
Kao rezultat, zakon prodire u sva područja doživljenog iskustva“.
„To
bi nas dovelo do upitne pretpostavke da ljudi u muslimanskom svijetu ne poznaju
ideju historije ili da muslimani nemaju historijsko poimanje svijeta“,
„Ono
što se ranije izražavalo riječima i slikama božanskog obećanja doživjelo je
profanu transformaciju. Taj pomak je koristeći ovozemaljske kategorije
preoblikovao staru spasilačku ideju o samoispunjujućoj budućnosti.“
Islam je po tom pitanju umnogome drukčiji. Islamski odnos prema vremenu ne pronalazi ono utopijsko kojem se mora težiti u budućnosti koja tek treba da se obistini procesom historijske progresije, već u utopijski shvaćenoj prošlosti – u vremenu salafa, odnosno u doba Poslanika Muhameda i prve tri generacije muslimana. Dakle, nesekularizovani islamski svijet, za razliku od sekularizovanog zapadnog, gleda unazad, a ne unaprijed, pronalazeći u regresiji i prošlosti, a ne u progresiji i budućnosti onaj iskon kojem valja težiti, a u prilikama društvene ili političke krize i božju kaznu izrečenu zbog udaljavanja od davno uspostavljene utopije kojoj se valja vratiti.
Ovako osakaćen i citatima nabijen prikaz tek dijela jednog poglavlja Dinerove
studije bio je potreban kako bih na osnovu njega, a ne trošeći dragocjeni
prostor kojeg mi je ustupio Prometej,
odredio sakralnošću prožeto islamsko razumijevanje protoka vremena te njegov
odnos prema historiji, budući da je on, pokazaće se, ključni faktor u
razumijevanju bošnjačkomuslimanskog mita o srednjovjekovnoj Bosni te njegovog organskog
pretapanja u jednu, slobodno možemo reći, ezoteričnu lepezu mitova o Osmanskom
Carstvu koja bi mogla biti tema nekog budućeg teksta – lepezu koja, kada se sažme,
kazuje da je Bosna pod idealizovanom islamskom teokratskom vlašću predstavljala
potpunu ravnotežu svijeta i nebesa i savršen model suživota, odnosno neki oblik
preteče liberalnodemokratskog bratstva evropskih naroda, čime ona dalje implicira,
ne samo historijski, već i esencijalistički i metafizički kontinuitet Bosne koji
nadilazi puku historiju te se može definisati kao metahistorija – kao
metahistorijski kontinuitet, zapečaćen u vremenu i zagarantovan nadnaravnom ili
božjom voljom, a koji sebe danas „dokazuje“ kroz permanentnu proizvodnju ahistorijskih
i namaštanih fabrikacija i uljepšavanja iza kojih se krije jedan rigidan,
teološki diskurs kojeg perpetuira akademska, politička i vjerska elita u
Bošnjaka – i to najčešće u rukavicama.
Takav diskurs, čiji prapočeci se mogu locirati u XIX vijeku, odnosno u austrougarskim nastojanjima da se stvori integralna bosanska nacija i u radovima Safvet-beg Bašagića i Mehmed-beg Kapetanovića Ljubušaka, prevashodno je modernistički fenomen – zaključak kojeg je još 2000. godine donijela i popularizovala Karen Armstrong svojom komparativnom studijom o fundamentalizmu, Bitka za Boga. Predmetni mit je do punoće razvio inžinjer elektrotehnike rodom iz Stoca i nekadašnji profesor na Osječkom sveučilištu, potpredsjednik i ministar rudarstva u ratnoj vladi te današnji direktor mostarskog „Foruma Bosna“, Rusmir Mahmutćehajić, svojim knjigama Dobra Bosna (1997.) i Andrićevstvo: protiv etike sjećanja (2015.). Iako Mahmutćehajićevi radovi predstavljaju tek djelić publikacija na ovu temu, smatram ih najpogodnijim za analizu jer najeksplicitnije dočaravaju suštinu predmetnog mita i svu njegovu prateću teologiju.
Mahmutćehajić započinje
knjigu Dobra Bosna rečenicom „U ime
Boga, milosnog, premilosnog“, čime čitaocu daje do znanja da u ruci ne drži
svjetovno štivo, a već u predgovoru predočava i osnovnu tematsko-idejnu
konstrukciju koju će ova knjiga uspostavljati: „bosansko biće“ koje „u sebi
rizniči predanje – Tradiciju ili Kuran“ – usmjereno prema „krajnjim duhovnim
ciljevima“, s jedne strane, i „novovjekovno poganstvo“, odnosno sekularno
društvo, s druge strane.
„Obaveza muslimana je uspostavljanje mjesta gdje će ljudi biti privedeni
Božijem ćudorednom sustavu (medina).
Gdje god žive Muslimani (pripadnici islama), oni uređuju svoju zajednicu i
svoje društvo na osnovu Objave i Primjera Božijeg poslanika. Njihova je nakana
čitavu Zemlju učiniti medinom ili
zajednicom vjernika. (...) Čovječanstvo kao cjelina čini opću ummu, ili jedinstvenu materinsku
zajednicu ljudi. Ona se sastoji od više umma, (...) (jevreji, kršćani,
zoroasteri, budisti, itd.). Te pojedinačne umme upravljaju se prema vlastitim
svetim zakonima i zajedno žive u medini. Njihova neovisnost prestaje samo onda
kada ograničava ili ugrožava prednost islama kao konačne i potpune objave
Božije. (...) Medina je (...) država islama (...). Islamsko pravo, prema tome,
Božije pravo, ali Objava i Primjer Božijeg poslanika obavezuje islamski narod
kao svjedoka pred svima drugim narodima u provođenju Božijih zapovijedi i
zabrana.“
Nacionalna država ili u našem slučaju, nažalost, konsocijacijska država predstavlja tek privremeno rješenje ili stomatološku čekaonicu na putu k velikoj svjetskoj islamskoj državi, a u kojoj će mahmutćehajići ovoga svijeta upaljene zube modernosti klještima klerikalizma vaditi u ime "Božijeg ćudorednog sustava"
Dakle, obaveza muslimana, čije ime iz nekog razloga Mahmutćehajić piše s
velikim početnim slovom, u zagradi tek navodeći da misli na pripadnike islama,
čime valjda želi reći da ne misli na Muslimane s veliko M, odnosno Bošnjake
koji su sada nacionalizovani pod drugim imenom i ne moraju nužno biti
prakticirajući muslimani ili muslimani uopšte, jeste uspostavljanje globalne medine, odnosno islamske države u kojoj
će pripadnici svih vjeroispovijesti živjeti po svojim vjerozakonima i njihovim
načelima osim ako ti vjerozakoni i njihova izvedena načela nisu u suprotnosti
islamu koji, razumije se, ima prednost jer je posljednja božja objava. Štaviše,
globalna medina može se razumjeti i kao neki oblik ujedinjenih teokratija ili umma, a u čijem vijeću sigurnosti sjedi svemoćna ulema, predstavljajući vrhovni
autoritet koji jamči prednost islamu.
Mahmutćehajić, koji nije baš toliko nepismen da ne zna pravopisno pravilo po
kojem se ime religije ili njenog praktikanta u našem jeziku, unatoč svim
standardizacijskim kasapljenjima, i dalje piše malim početnim slovom, dakako namjerno
piše muslimane s veliko M kako bi njegova teološka propovijed bila dvosmislena
– mislim na vjernike, a ne na narod ili možda obratno, ali ko razumije - razumije, naravno nigdje ne spominje ateiste ili agnostike, budući da u
njegovom teološki obojenom svijetu koji počiva na miletskoj konstrukciji društvenih odnosa, društva isključivo
sačinjavaju amorfne konfesionalne zajednice unutar kojih je, ipak, islam jednakiji, a ne slobodni pojedinci koji
mogu upražnjavati vjeru, a i ne moraju, i čija prava štiti sekularna i
demokratska država. Nadahnut, Mahmutćehajić nastavlja:
„Suverenost nacije u okviru strane islama označava sposobnost da se obrani od
svih oblika nametanja suverenosti mimo Boga i potčinjenosti zakonima koji nisu
islamski. Nacionalna država je, prema tome, neislamska i suprotstavljena islamu
ako nije medina, mjesto gdje se ljudi potčinjavaju Božijem ćudorednom sustavu.“
Vernakularno rečeno, jedini oblik državnog uređenja kojeg Mahmutćehajić i neko
Mahmutćehajićevog svjetonazora objeručke prihvata je, ni manje ni više, do
islamska država, ali dok se ne ostvari globalna medina od Magreba do Bosne ili makar transkonfesionalna federacija ujedinjenih teokratija, i nacionalna
država može biti prihvatljiva pod uslovom da islam u njoj ima prednost. Dakle,
nacionalna država ili u našem slučaju, nažalost, konsocijacijska država predstavlja
tek privremeno rješenje ili stomatološku čekaonicu na putu k velikoj svjetskoj
islamskoj državi, a u kojoj će mahmutćehajići ovoga svijeta upaljene zube modernosti
klještima klerikalizma vaditi u ime „Božijeg ćudorednog sustava“:
„Svjetska zajednica muslimana jest odlučan i cjelovit politički uzor. Takvu
zajednicu određuju Božiji, a ne ljudski zakoni. Te zakone ne može izmijeniti
nikakav suveren ili autoritet. To je višestrukost zakona osnovanih na Božijim
zapovjedima.“
Ovaj pomen suverena i autoriteta
Mahmutćehajiću poslužio je kao šlagvort za uvođenje, možete misliti, Platonove Države u polemiku, podsjećajući čitaoce
da je Platon priložio skalu političkih sistema u Državi: od aristokratije, kao najboljeg, preko timokratije i
oligarhije, pa do demokratije i tiranije, kao najgoreg, da bi nevjerovatnom mentalnom
akrobacijom zaključio da bi „aristokraciji danas odgovarala teokracija“.
Mahmutćehajić, pozivajući se na Platona a nemajući ni ona znanja koja se steknu u IV razredu gimanzije na predmetu filozofija, pokušava podmetnuti potpuno proizvoljnu supstituciju, zamijenivši logos mythosom, što je dakako, za nekog ko pretenduje na mjesto javnog intelektualca, rijedak primjer neznanja. Analogiju za Mahmutćehajićeve škrabotine možemo naći i u modernoj književnosti. U Marquesovoj pripovijeci O veoma starome gospodinu golemih krila supružnici Pelajo i Elisenda svoju „duševnost“ ispoljavaju tako što u svom kokošinjcu izlažu palog anđela hodočasnicima koji ga nerijetko zlostavljaju, pomno naplaćujući posjete zahvaljujući kojima se enormno obogate, potpuno ne shvatajući da bi stvarni odraz „duševnosti“ po hrišćanskom učenju glasio „ljubi bližnjega svog“, odnosno ne eksploatiši živo biće. Dakle, ni oni, kao ni Mahmutćehajić, nisu prepoznali centralnu stilsku figuru sopstvene pripovijesti, iako su u priči zakleti katolici Latinske Amerike, a on samoprozvani kolega Platonov.
Kako bi dočarao odnose različitih političkih sistema u duhu prethodno
prikazanog i potpuno analfabetskog pozivanja na antičke filozofe a sve s ciljem
promicanja svoje teokratske vizije svijeta, Mahmutćehajić zaključuje da su
tokom rata u Bosni i Hercegovini susjedna Srbija i Hrvatska bile autokratije,
da bi zatim promijenio kvalifikaciju kazavši da one ipak nisu bile autokratije
nego da su bile države prožete fašizmom. Nasuprot njih, Bosna i Hercegovina je
bila demokratija i takav političko-upravni sistem, priznaje Mahmutćehajić, pomogao
joj je da se odupre srpsko-hrvatskom fašizmu. I taman kada čitalac pomisli da
se drug inžinjer Mahmutćehajić pomirio sa demokratijom i to baš pred očima
čitaoaca, on ispisuje jednu od najkontroverznijih misli ikada obljavljenih u
našoj publicistici od rata naovamo:
„Demokratija je u Bosni bila korisna u odbrani od srpsko-hrvatskog fašizma, ali
ubuduće bi bosanske ljude trebalo upućivati općem dobru koje se ispoljava preko
transcedentarnih počela. (...) To zahtjeva temeljito i odlučno preispitivanje i
uskraćivanje niže slobode i uspostavljanje poretka, što valja prihvatiti kao
uvjet suprotstavljanja potpunom uništenju, u kojem sudjeljuje i snaga vlastitog
izrođavanja.“
Demokratija, drugim riječima, nije bila loša dok smo se branili od fašizma, ali
sada trebamo indoktrinirati narod „trandecentarnim počelima“, odnosno
religijskom dogmom. Takav postupak zahtjeva dokidanje nižih sloboda – naprimjer slobodu konzumiranja alkohola ili slobodu
seksualnih odnosa izvan braka ili slobodu izražavanja taman ono bilo
blasfemično, a sve to dakako treba nametnuti, (nadam se ne silom), jer bez toga
nam prijeti uništenje, a u tom uništenju sudjelovaće sekularizam/sekularisti i
ateizam/ateisti jer se ovdje odrođenje koristi kao usko teološko, a ne
političko ili ontološko diskurzivno sredstvo. Dakle, ovo je direktan poziv koji
oponaša naputak koji je kružio u predratnim i ratnim centralama SDA, a koji je
proklamovao „islamizaciju muslimana“ kao svoj politički kredo, samo što ovdje
nije riječ o legitimnoj borbi za hearts
& minds kao izraz, u modernoj epohi, prihvatljivog prozelitizma, a što
je, nadam se, bio slučaj kod potonjeg naputka, nego o pozivu da se nešto nekome
fizički ili legislativno nametne. Ovo je eksplicitan poziv na uspostavu
teokratske države iz pera čovjeka koji se predstavlja kao vodeći bošnjački um u
demokratskoj Bosni i Hercegovini. Koje
li ironije.
„Bosanski muslimani su u vrijeme komunističke vlasti usvojili kulturne oblike
proistekle iz evropskog kršćanstva“
Nakon što sam kroz nekoliko primjera
iz Mahmutćehajićeve knjige Dobra Bosna
analizirao njegovo odista islamizmom obojeno poimanje svijeta, moram se na
trenutak zaustaviti. Naime, bilo bi zlonamjerno od mene kada bih ignorisao
činjenicu da je knjiga Dobra Bosna
objavljena 1997. godine – svega dvije godine nakon potpisivanja Daytonskog
mirovnog sporazuma koji je okončao bestijalni rat u kojem su pripadnici
Mahmutćehajićevog naroda brojčano najviše stradali te je nad njima,
naposljetku, izvršen i genocid u Srebrenici. Nije rijetkost da pojedinci,
prošavši traumatično ratno iskustvo po sebe i svoju okolinu, a noseći ožiljke -
psihičke ili tjelesne, koje je takvo iskustvo urezalo u njihovo biće, skrenu u
neki oblik ekstremizma. Dapače, takve izmjene strukture ličnosti čest su
fenomen i za njih se mora imati kakvog takvog razumijevanja. No da li je
Mahmutćehajić tokom iduća dva desetljeća promijenio svoja islamistička stajališta?
Da li je, uslijed previjanja ratnih rana i njihovog djelemičnog zarastanja (jer
koliko je uopšte moguće da ratne rane potpuno zarastu?), odstupio od islamizma
kojeg je eksplicitno zagovarao u Dobroj
Bosni, a koji je, kao što je Karen Armstrong čitko i studiozno dokazala, tek
jedna od mnogih političkih ideologija
moderne. Da bismo odgovorili na predmetno pitanje, moramo se fokusirati na
Mahmutćehajićevu drugu značajnu knjigu Andrićevstvo:
protiv etike sjećanja, koja se, kao što sam naslov kazuje, bavi Ivom
Andrićem, odnosno navodnim svjetonazorom izvedenim iz njegova djela a usmjerenim
protiv Bosanskih Muslimana – svjetonazorom kojeg Mahmutćehajić naziva andrićevstvom.
Ova glomazna knjiga od petsto šezdeset i tri strane čiji sadržaj predstavlja teško probavljiv (vjerujte!) bućkuriš vjerskog propovijedanja, pseudohistorijskog izmišljanja i diletantske književne kritike ni iz bliza ne slijedi pravila i norme akademskog diskursa o književnosti ili bilo čemu. Mahmutćehajić ne poznaje abecedu književne teorije ili uopšte teorije umjetnosti, najvjerovatnije nikada nije prelistao ni neko bazično štivo koje se tom naukom bavi - naprimjer Lešićevu Teoriju književnosti iz koje bi makar usvojio najbazičniji teorijski rječnik, kad već ima potrebu da kao potpuni amater bez ikakve formalne naobrazbe objavljuje interdisciplinarne književne kritike. Njegovim šarlatanskim analizama književne ostavštine Ive Andrića neću se baviti u ovom tekstu. Niti sam za to kompetentan niti je Mahmutćehajićevo nepoznavanje književne teorije i djela Ive Andrića tema koju ovim tekstom obrađujem. To je odlično učinio Zoran Milutinović u ranije pomenutoj knjizi, Bitka za prošlost. Međutim, u nastavku teksta, ipak ću analizirati nekoliko elemenata Mahmutćehajićevog Andrićevstva budući da oni predstavljaju prikladnu građu za pisanje ovog teksta.
Mahmutćehajić bogumilski mit, koji je u modernoj historiografiji potpuno opovrgnut, proširuje, vraćajući ga čak u treći vijek n. e., kad je aleksandrijski biskup Arije bio izgnan u Ilirik, a „neki istraživači pretpostavljaju da je to bila Bosna“. On, naravno, nigdje ne navodi imena tih fantomskih istraživača koji tako nešto pretpostavljaju jer ih nema
Najprije, moram se ponovo vratiti na knjigu Dobra
Bosna kako bih prikazao jedno zbilja fantastično Mahmutćehajićevo viđenje
bošnjačke etnogeneze koje sugeriše nekakvo mistično predanje njemu obznanjeno u
nekoj, pod krošnjom skrivenoj i pitoresknoj tekiji na obroncima Vitoroga ili
pak za vrijeme nekog tajnog derviškog obreda u stolačkoj Badanj pećini – i to
od strane meleka. Ta pripovijest će u Andrićevstvu
biti temeljna referentna tačka od koje će Mahmutćehajić većinu svojih daljih teza glede Bosne i bošnjaštva izvlačiti. Naime, Mahmutćehajić bogumilski mit, koji je u modernoj
historiografiji potpuno opovrgnut, proširuje, vraćajući ga čak u treći vijek
n. e., kad je aleksandrijski biskup Arije bio izgnan u Ilirik, a „neki
istraživači pretpostavljaju da je to bila Bosna“.
„Arijevski biskupi su imali uporište u Sremu i Slavoniji, zemlje koje su
neodvojive od ukupnosti bosanske povijesti“
Pomen Templarskog samostana poslužio je Mahmutćehajiću kao uvod za razvijanje
jedne od najzačudnijih “teorija“ koju sam imao prilike pročitati u našoj
publicistici. Naime, Mahmutćehajić tvrdi da su templari tokom svojih pohoda na
Bliski istok, kada su ratovali sa Saracenima za Svetu zemlju bili, što je
logično, u bliskom dodiru sa islamom, ali ne samo to – nego da su uslijed
takvog dodira postali i kriptomuslimani! Kada im je ban Borić poklonio samostan
u Slavoniji, templari su ga uspjeli preobratiti u pritajnog poštivaoca islama
ako ne već i u muslimana. Slijed „događaja“ koji podrazumijeva širenje ovog
templarsko-islamskog utjecaja i na užu Bosnu u XII vijeku, ubrzo se, po
Mahmutćehajiću, pretočio u bogumilstvo u XIII vijeku. Tada nastupa progon
takozvanih bogumila, odnosno pripadnika Crkve bosanske od strane, Velikom
šizmom, podijeljene Istočne i Zapadne crkve, odnosno od strane katolika i
pravoslavnih. Kada Osmansko Carstvo osvaja Bosnu, takozvani bogumili,
sljedbenici Arija koji su još od IX vijeka bili u dodiru sa islamom
zahvaljujući templarima, a od XII i XIII već bili muslimani a da to nisu ni znali,
formalno primaju islam jer u njemu zapravo prepoznaju sve duhovne atribute
svoje krstjanske vjere koja je, po Mahmutćehajiću i Zukorliću, ništa drugo do
protoislam ili islam prije islama.
Kao što Milutinović apostrofira, „ono što povezuje sljedbenike biskupa Arija,
tragove islama u Slavoniji, templare, bogumile, i Bosanske Muslimane jeste iskustvo progonjenosti zbog vjere i genocid“
Prva i za temu moga teksta najbitnija karakteristika Mahmutćehajićeve knjige Andrićevstvo: protiv etike sjećanja,
pored njene obimnosti i propovjedne prirode, jeste jedna brzo uočljiva
zanimljivost. Naime, pišući je iz perspektive islamskog teologa, Mahmutćehajić
je Poslaniku Muhamedu – posljednjem, po islamu, božjem proroku darovao ime Hval,
što je predstavio kao direktan prevod imena Muhamed s arapskog na
srpskohrvatski ili bosanski jezik – onaj
koji je hvaljen. Dakle, Poslanik Muhamed – posljednji božji prorok kojem je,
po islamskom učenju, gospodar svjetova u sedmom vijeku po gregorijanskom
kalendaru prenio svoju objavu u pustinjama Arabije i koji je, u ime gospodara
svjetova i jedine čiste vjere, ujedinio arapska plemena pod barjakom islama te učinio
hidžru iz Mekke u Medinu, a zatim i raširio tu posljednju veliku svjetsku
religiju duž dunjaluka - nekom zagonetnom ćiribu-ćiriba alhemijom, u glavi
Rusmira Mahmutćehajića postao je nekakav Hval čije ime predstavlja jasnu aluziju
na mistična, staroslovenska imena srednjovjekovnih starješina Crkve bosanske i
ujedno personifikacija krstjansko-islamskog dualizma kao ontološkog sukusa bosanskog
čovjeka. Avaj, da su priču o Poslaniku Muhamedu kao bosanskom srednjovjekovnom
crkvenom starješini i čobaninu, naprimjer, iskonstruisali holandski reditelji, danski
novinari ili pariški karikaturisti, sigurno ne bi prošlo nezapaženo kao što bi
bilo nemoguće da ja ne zapazim jednu kraću Mahmutćehajićevu misao koja, poput
tempere na platnu, najbolje oslikava njegovu teologiju.
„Jasno je da u tom krstjanstvu muslimani mogu poznati svoje perenijalno
naslijeđe, jednako kako su ti ljudi u muslimanskom naslijeđu mogli prepoznati
svoje“
Dakle, muslimani su u krstjanstvu, koje je prethodilo islamu, mogli prepoznati
svoje perenijalno naslijeđe, što je upitna teza ali nije potpuno lišena svake logike.
Međutim, ovaj stolački Ciceron i bog za
elektrotehniku i kompjutere, da citiram jednu od popularnijih epizoda Top liste nadrealista, zatim čini zaista
fantastičnu mentalnu piruetu te piše da su i ti krstjani, koji su bili
historijski prethodnici muslimana, mogli u islamu prepoznati i svoje perenijalno naslijeđe. Kako
čovjek može prepoznati svoje naslijeđe
u nečemu što u prošlosti nije postojalo? Kako muškarac može prepoznati svoju
prošlost u ženi koju još uvijek nije upoznao? – a i da je upoznao i istog
trenutka zavolio, ona jedino može biti njegova sadašnjost ili eventualna budućnost,
ali nipošto i prošlost. Život
prije upoznavanja žene jeste muškarčeva
prošlost, ali ta prošlost ne može biti
njegovo naslijeđe - pogotovo ne perenijalno. Neki srednjovjekovni krstjanin,
zvaćemo ga Hval, nije mogao prepoznati svoje perenijalno naslijeđe u islamu jer
islama naprosto nije bilo na tim prostorima, a ako već nagađamo, on je svoje
naslijeđe jedino mogao prepoznati u nekom staroslovenskom politeizmu koji je prethodio njegovoj konverziji na
hrišćanstvo – no ni tad ono ne bi bilo perenijalno.
Ovdje Mahmutćehajić sklepa pokušaj lirskog aforizma o krstjansko-islamskom
dvokomponentnom biću tako što
pogrešno transponuje primordijalnu dilemu o kauzalnosti oličenoj u metafori o
kokoški i jajetu, kako bi njome ukrasio svoju teologiju o islamu prije islama.
Antički
paradoks Prvog uzroka, kojim se redom
bave Aristotel, Plutarh i Makrobije, Mahmutćehajić svodi na jednu
prostoproširenu rečenicu. To čini upotrebom filozofskog
dadaizma u želji da ostavi dojam dubokoumnog mudraca, no ništa koherentno
ne govori.
Kako čovjek može prepoznati svoje naslijeđe u nečemu što u prošlosti nije postojalo?
Povod za takav Mahmutćehajićev filozofsko-dadaistički literarni postupak vrlo
je prozaičan. On naime želi etablirati jedan čudnovati metahistorijski
kontinuitet kojem bi pozavidio i Makondo, a koji se prožima od IX vijeka dolaskom
templara, preko takozvanog bogumilstva u XIII vijeku i dolaska Osmanlija u XV
vijeku, duž njihove vladavine do XIX vijeka, preskačući Austrougarsku i obje
Jugoslavije budući da su one bile izraz anatemizirane modernosti, pa sve do
danas. Taj namaštani kontinuitet utkan bizarnim krstjansko-islamskim dualizmom,
pored historijskih istina koje su empirijski mjerljive i dokazive, takođe ima
za cilj razviti jedan eshatološki diskurs o Bosni – diskurs koji kazuje da se
Bosna treba razumjeti ne kao fizički ili ovozemaljski entitet, već kao metafizičko
i sakralno biće u kojem je odvajkada vrijeme zapečaćeno – biće koje, za
razliku od ostalih običnih država i u
suprotnosti svim principima modernosti, počiva na nekom metaindividualnom
načelu koje transcendira sve volje a po svojoj suštini je islamsko, i da su
njeni vjesnici na zemlji, Bošnjaci – od
reda i najprije duhovni potomci ili čak reinkarnacije romantizovanih
srednjovjekovnih gorštaka koji su, ako je slijediti logiku pripovijesti, zahvaljujući
Hvaljenome, Arijevom nauku i
templarima oduvijek bili ovo što su i
danas – izabrani muslimanski narod.
Takva
misao, iz perspektive klasične islamske teologije, blasfemično pretpostavlja da
je bogumilski narod etnofiletistički protosalaf. Salaf je, da vas podsjetim,
pojam koji u islamu označava Poslanika Muhameda i prve tri generacije
pravovjernih muslimana. Formalnom konverzijom takozvanih bogumila na islam u XV
vijeku, vrijeme je zapečaćeno, a Bosni omogućeno da ispuni svoju božju misiju
koja je, prodorom modernosti i povlačenjem Osmanskog Carstva sa Balkana,
nasilno prekinuta, u čemu su sudjelovali omraženi nosioci modernosti poput Ive
Andrića ili jugoslovenskih komunista. Krstjansko-islamski sukus bosanskog bića,
po Mahmutćehajiću i njemu sličnim (kripto)teolozima, ponovo je oživljen 1990.
godine kada su nastupile „demokratske promjene“ čime je vrijeme, kako je Dan
Diner ustanovio, još jedanput zapečaćeno.
Teologija koju utjelovljuje Rusmir
Mahmutćehajić, ali ne samo on, želi dakle reći da je postojanje države Bosne i
Hercegovine božja volja; da je država Bosna i Hercegovina božji dar darovan Bošnjacima
kao izabranom muslimanskom narodu; da su Bošnjaci od iskona bili sljedbenici
islama čak i kada su bili hrišćani; da formalna konverzija na islam nije
slijedila dinamiku ostalih vjerskih konverzija zabilježenih u historiji; da je
glavni neprijatelj Bosne i Bošnjaka modernost; da je modernost prisilno
nametnuta Bosni i Bošnjacima u XIX vijeku povlačenjem nosioca islamske
teokratske vlasti; da su se Bošnjaci u sljedećih stotinu godina odrodili; da je
raspad bivše Jugoslavije označio prekid s nametnutom modernošću; da Bošnjaci
sada moraju težiti davno uspostavljenoj utopiji kojoj se valja vratiti; da je davno
uspostavljena utopija islamska država; da je islamska država duhovna nasljednica
bosanskog srednjovjekovlja.
Za kraj, nedavno sam pročitao interesantnu opservaciju u
jednom intervjuu kojeg je dao sarajevski rabin Eliezer Papo. „Kod semita“, veli,
„žudnja za vječnošću dolazi do izražaja u retroaktivnoj apsolutizaciji juče
sklopljenih političkih dogovora. Kada dva beduinska plemena danas sklope savez,
oni ga odmah prebace u prahistoriju, jer je samo tako obavezujući, stvaran i
autoritivan. Recimo da se jedno pleme zove Abadan, a drugo Samara.
Najdarovitiji ljudi u oba plemena laćaju se izmišljanja Sambadana, oca Abadana
i Samare, i pjevaju o njegovim podvizima i podvizima njegovih sinova, koji su
od iskona spašavali jedan drugog. Svi
znaju da se radi o izmišljenoj „historiji“, ali ih to uopšte ne sprječava da
očekuju od nje da ih ubijedi da je svijet oduvijek bio kakav je od juče, pa je
samim tim i upravo onakav kakvim treba da bude.“
Autor: Denis Švrakić, Prometej.ba