Zapisi s Kavkaza #1: Prometej, Epimetej i dvorski teolozi
Sasvim slučajno (ili ne?) odmah nakon promjene uredništva i koncepta franjevačkog mjesečnika „Svjetlo riječi“, o čemu se mnogo izvještavalo i pisalo na „Prometeju“, u novoj koncepciji „Svjetla riječi“ pojavljuje se rubrika „Epimeteje“ u režiji hrvatskog dijecezanskog svećenika dr. sc. Ivice Raguža. Za one koji ga ne poznaju, ovaj se profesor fundamentalne teologije na KBF-u u Đakovu „proslavio“ nazvavši međunarodni teološki časopis „Concilium“, časopis s pedesetak godina postojanja i kvalitetnog rada (sa sudjelovanjem teologa kakvi su Rahner, Küng, Schillebeeckx, Congar, Sobrino, G. Gutierrez, Boff, Gira, Schreiter), ni manje ni više nego
Za njega „Prometej simbolizira čovjeka koji 'ide ispred' (pro-metheus), koji je prodoran, koji donosi novo, ne obazire se na prošlo. Nije teško u tom Prometejevu duhu uvidjeti modernoga čovjeka kojega bismo mogli nazvati prometejskim čovjekom: sumnjičav prema svemu predanomu, neovisan o prošlom i sadašnjem, ovisan jedino o sebi te upućen jedino prema budućnosti koju on sam stvara i oblikuje. Taj prometejski duh prisutan je ne samo u društvu, nego i u Crkvi.“ Za razliku od Prometeja njegov brat Epimetej „misli nakon“ (epi-metheus), i za njega dr. Raguž pokazuje simpatije: „Ipak, u tom 'nakon' krije se njegova prednost. Epimetej simbolizira čovjeka koji se oslanja na već dogođeno, na ono što dolazi prije njega, što mu je dano, darovano, što kroz ovisnost obvezuje i upravo kao takvo 'daje za misliti'. Epimetej označava i povjerenje prema prošlom, povjerenje koje u tradiciji i dogmi vidi golem naboj za daljnje mišljenje i djelovanje.“
Čini se da u ovom tekstu dr. Raguž neke ideje preuzima od dr. Frane Franića i njegovog teksta „Dogma – progres ili kočnica misli i života?“ objavljenog u „Crkva u svijetu“ (g. XVII, br. 1, Split 1982). I dr. Franić, nekoć splitsko-makarski nadbiskup i metropolit, uspoređuje u svom radu braću Prometeja i Epimeteja. Prema dr. Franiću, Epimetej je uvijek pitao što je milo bogovima, što se slaže s zakonima koje su oni dali čovjeku, i ravnao se prema tome. Prometej je naprotiv uvijek pitao što je korisno čovjeku. I onda u ovom Prometejevom stavu dr. Franić prepoznaje simboliku utilitarista koji se „protivi prirodno-moralnim zakonima“, a neki bi mogli prepoznati i simboliku osobe koja u središte svog interesa i brige stavlja čovjeka, a ne moralne zakone i „subote“.
Prometej
Na temelju čega iz grčkog mita dr. Franić klasificira Epimeteja kao „konzervativca“, a Prometeja kao „revizionista“ (??), nije najjasnije. Nije jasno ni na temelju čega Prometej simbolizira osobnu i društvenu ekspanziju „koja se često provodi bez obzira na moral“. Za dr. Franića je Prometej onaj „koji bezobzirno traži da se probije, preko tuđih leđa, preko tuđih interesa i preko tuđeg dobrog glasa, do svoga materijalnog i karijerističkog progresa“, čovjek koji pretjeruje u „trčanju naprijed bez obzira na moralni zakon, to jest na pravednost i ljubav“. Ovdje se postavlja bar jedno opravdano pitanje: zar se može reći da mitski junak koji uzima vatru od taštog Zeusa i daje ju nezaštićenim, izgladnjelim i smrznutim malim ljudskim stvorenjima nema obzira za moralne zakone, pravednost i ljubav?!
Kao da sve to nije dovoljno, u nastavku teksta dr. Franić prelazi u apologiju bogova koji vatru nisu dali ljudima jer ju ovi „neće znati upotrijebiti za svoju korist, nego za svoju propast“, i takvu pouku krivo učitava u tvorce grčkih mitova. A onda počinje pretjerivati s taksativnim nabrajanjem „suvremenih Prometeja“: Hitler, nacisti, kapitalisti, istrebljivači Indijanaca, trgovci robljem iz Afrike, imperijalisti, komunisti, azijski diktatori... Kad već tako olako učitava sve to u simboliku Prometeja, zar nije mogao navesti i koji negativan, je li, tobože prometejski primjer iz crkvene povijesti stvaranja „idealnog“ teokratskog društva u Europi i misionarske djelatnosti na drugim kontinentima, u pratnji nasilnih osvajača, porobljivača i uništavatelja čitavih naroda?
Epimetej
I u Ragužovom i u Franićevom tekstu može se prepoznati očigledno nerazumijevanje modernog svijeta i manjak dijaloga s njim – umjesto da puste tom svijetu da se sam predstavi i da sam govori o sebi, oni određuju svijetu što je on, pogrešno učitavajući simboliku iz mita o Prometeju. Oni se u svom razumijevanju svijeta ne mogu odmaknuti od svojih predrasuda i od onoga što u svijetu žele vidjeti. Naravno da ima mnogo loših ideologija koji su zloupotrebljavali prometejsku simboliku, no reakcija crkvenih službenika na njih je redovno bila samo nerazumijevanje, odricanje, te povlačenje u sve manju, prividno sigurnu tvrđavicu tradicije (kad smo već kod kršćanske teološke tradicije i Prometeja, pamti li još itko da su stari kršćanski pisci u Prometeju i njegovom posredničkom činu vidjeli prefiguraciju pripovijesti o raspetom Kristu?).
Vođeni od tih i takvih pastira mnogi su vjernici tijekom povijesti u sve o čemu nisu imali pojma počeli učitavati figuru Đavla. Pa su neki tako i u Prometeju, koji se često prikazuje s bakljom u ruci (zato što je ukrao vatru bogovima i dao ju ljudima), prepoznali ni manje ni više nego – Lucifera svjetlonošu. Kad se ljudima zavuče mrak u glavu, onda svaka iskra svjetlosti, odakle god i kako god dopirala, izgleda neprijateljska. Tu simboliku osporavatelji portala „Prometej“ nisu propustili ni učitati u svoje viđenje našeg portala. Pa se na forumu portala Hercegbosna.org moglo pročitati: „Ime Prometej odabrano je jer masoni cijene svjetlost/vatru koje je taj paganski junak donio ljudima. Isto tako su se mogli nazvati i Lucifer.“ Mnogi, dakle, iščitavaju u mitu o Prometeju mnogo toga što sam mit ne govori i ne poručuje, bilo da su to ljudi koji pretjerano osporavaju, ili oni koji pretjerano uzdižu ovaj mit.
Što onda dolazi kao savršena prilika za jedno post-programatsko objašnjenje onoga što smo mi, osnivači portala „Prometej“, mislili kad smo mu dali baš ovo ime. Umjesto da učitavamo vlastite gotove, a iskrivljene stavove u mit o Prometeju, valja nam bez nasilja nad pričom, prepričati mit o Prometeju i pogledati što određeni elementi ove priče znače za koncepciju portala „Prometej“.
O tome u drugom dijelu ovog teksta.
Marijan Oršolić Doktoratstudium Katholisch-Theologische Fakultät, Wien
Prometej.ba | 17.02.2014.