Možemo! – alternativa koju treba podržati
Uoči Hrvatskih parlamentarnih izbora: s koalicijom Možemo! je “rock’n’roll izrastao u političku stranku”
U uvodu jedne reklame za neku TV seriju, dvoje ljudi (muškarac i žena) prolaze hodnikom do mjesta zločina i raspravljaju o pank muzici i tome koji je bend bolji. Muškarac kaže Sex Pistols, na šta se žena nasmije i kaže nešto tipa: Ali The Clash je promijenio tok pank muzike.
S čime se ja u potpunosti slažem.
Baš kao što im samo ime govori, The Clash nikada nije bio bend koji je odustao i povukao se iz borbe. Već prvim singlom, pjesmom White Riot iz 1977., legendarni britanski pankeri su se “ispalili” u historiju. Tekst za ovu pjesmu proizašao je iz stvarnog iskustva pjevača i gitariste Joe Strummera i basiste Paul Simonona. 31. avgusta 1976. Strummer i Simonon, koji su tada živjeli u skvotovima u blizini Notting Hilla u zapadnom Londonu, pridružuju se neredima gdje se stotine crnaca borilo sa policijom zbog njihovog izrazito rasističkog ponašanja i stalnog maltretiranja. Činjenica da su bili bjelačka manjina na ovim protestima, nagnalo je Strummera da se zapita zašto mladi bijelci nisu imali hrabrosti boriti se protiv establišmenta:
Black man got a lotta problems
Iako je The Clash antifašistički bend, mnogi su u početku pogrešno tumačili pjesmu kao poziv na rasni rat, ali uvidom u tekst nam biva jasno da pjesma nije izraz solidarnosti sa crnačkom zajednicom, već poziv na akciju bijelcima koji se isto tako osjećaju nesretni:
All the power's in the hands
Događaji tog dana su pored inspiracije za pjesmu White Riot oblikovali radikalnu i provokativnu političku agendu benda. Dio iz najkontroverznije pjesme benda, kako je ocjenjuje magazin Billboard, ostaće kao modus operandi za kratko, ali plodno postojanje benda The Clash:
Are you takin' over?
Skoro pola stoljeća nakon pjesme White Riot, u jeku protesta Black Lives Matter, poziv na (političku) akciju prihvatio je i muzički kolega, vokal benda Hladno Pivo, Mile Kekin.
On se skupa sa suprugom Ivanom Kekin priključio zeleno-lijevoj koaliciji Možemo! koja okuplja šest lijevih stranaka i platformi: političku platformu Možemo! – po kojoj je koalicija i dobila ime – te političke stranke Nova ljevica, Radnička Fronta, OraH, Zagreb je naš! i Za grad. Priključenje koaliciji Možemo! i kandidatura Kekina na predstojećim parlamentarnim izborima u RH je popravila medijsku sliku koalicije, ali uz komentare da će biti tek pankerski i šaljivdžijski privjesak predizborne kampanje. Naravno, u svom maniru, Kekin odgovara da “nije (nam) namjera biti rokerska i urbana stranka nego politička opcija koja nudi konkretna rješenja za sve građane bez obzira koliko oni sebe smatrali urbanima ili agrarnima, slušali oni tamburice ili gitare” i da je sa koalicijom Možemo! “rock’n’roll izrastao u političku stranku” - stranku aktivističkih korijena koja je uporna, nepotkupljiva, dosljedna, u službi građana, i što je najbitnije, neugodna. Kakav pank jeste i treba biti. Kakav je bio i The Clash. Kakvi su Mile Kekin i Hladno Pivo. Stoga ko može, obavezno treba podržati Kekina i koaliciju Možemo! Znam, anarhisti i/ili pobornici Emme Goldman (među koje i sam spadam) će reći “Kad bi izbori mogli nešto promijeniti, bili bi zabranjeni”. I slažem se, u onoj mjeri kad alternative za koju se može glasati nema, ali ovdje - kao što je bio i slučaj sa koalicijom SYRIZA u Grčkoj - alternativa postoji i treba se podržati.
Jer muzika sama od sebe ne mijenja stvari, i mora se uhvatiti u koštac sa stvarima. Angažovane pjesme sa ispravnom porukom i komentarisanje iz ugodne pozicije neće promijeniti stvari nabolje. Koliko god smrdljiv, težak i dug bio, potreban nam je dugi marš kroz institucije. Pankeri i svi bliski ovom muzičkom žanru i (političkoj) filozofiji ovog pravca stoga ne trebaju biti samo puki posmatrači i komentatori već aktivni učesnici u kulturnom, društvenom i političkom životu. Ukoliko se pak gnušate nasilja i parlamentarne borbe - načina je najmanje 198.
Minel Abaz, Prometej.ba