Obilježena godišnjica proboja iz Jasenovca
Kolonom sjećanja od Memorijalnog muzeja u Jasenovcu do spomenika Cvijet, u nazočnosti državnog vrha Republike Hrvatske, preživjelih logoraša i poštovatelja žrtava, obilježena je 68. obljetnica proboja logoraša iz ustaškog koncentracijskog logora Jasenovac. Na današnjoj komemoraciji, koja se zbog poplava održava tri tjedna kasnije, odana ja počast svim žrtvama ovog logora. Nažalost još se ne zna točan broj ubijenih Srba, Židova, Roma i ostalih u ovom ustaško-nacističkom logoru NDH, a dosad je evidentirana 83 301 osoba. Na dan proboja u logoru je bilo 1073 logoraša, njih 600 je krenulo u proboj, a do slobode je došlo samo njih 91. Ostali su ubijeni i spaljeni zajedno s logorskim objektima.
Kako na ovim prostorima nije došlo do kolektivne katarze naroda, ove i slične obljetnice često služe za politička i ideološka prepucavanja uz neargumentirano lecitiranje što većeg broja žrtava, čime stvarne žrtve stavljaju u drugi plan. U Hrvatskoj je to slučaj s Bleiburgom i Jasenovcem, što je poznati hrvatski historičar Ivo Goldstein u intervjuu za naš portal primijetio: „U poslijeratnoj Jugoslaviji, sve do njenog raspada, o sindromu Bleiburg javno se moralo šutjeti. U domovima postradalih tiho su njegovana žalosna sjećanja, s gorčinom su prepričavana oskudna saznanja i stvarane su porodične legende. Osamljene pokušaje da se istraži i kaže puna istina vlast je energično sprečavala i kažnjavala. Temi Bleiburg nametnuta je prisilna amnezija.
Naprotiv, u ustaškoj emigraciji Bleiburg je postao središnji mit kolektivne gorčine i političkog okupljanja: raštrkani po svijetu, razjedinjeni različitim tumačenjima svog vojnog i političkog poraza, mnogi i međusobno zavađeni, Bleiburg im je preostao najotpornija poveznica: zajedništvo u stradanju i u resantimanima prema okrutnom pobjedniku. Apoteozom vlastite patnje u zaborav su potiskivane patnje nanesene svima drugima, Bleiburgom se nastojao prekriti Jasenovac. Tu su i korijeni bleiburške mitologije: nad stvarnom tragedijom namnožile su se deseterostruki brojevi žrtava, a godišnje komemoracije pretvorene su u političke mitinge s huškačkim porukama natopljene mržnjom. Žrtvama je nagrđen pijetet koji zaslužuju. Do 1990. ustaška emigracija o Bleiburgu je proizvela mnogo stotina memoarskih zapisa, članaka i knjiga, u kojima ima potresnih i uvjerljivih svjedočenja o pojedinostima, ali niti jednog jedinog historiografskog djela koje bi čitaocu pružilo cjelovitu sliku, bez politikantskih jednostranosti.
Istovremeno s bleiburškim mitom u emigraciji, u Jugoslaviji je bujao jasenovački mit. Višestruko uvećana brojka od oko 700.000 jasenovačkih žrtava bila je sakrosanktna, pod zaštitom državnih vlasti. U nju se nije smelo dirati, čak ni stručnom provjerom preispitivati, iako je statistički bilo prilično vidljivo da tu nešto nije u redu. U početku mišljena samo kao stavka u ratnoj šteti Jugoslavije i njenim zahtjevima za reparaciju, ta preuveličana brojka jasenovačkih žrtava s vremenom se razvila u objekt zloćudne polemike koja je opasno trovala međunacionalne odnose u bivšoj Jugoslaviji.
S raspadom Jugoslavije i uspostavom samostalne Hrvatske, bleiburški mit preselio se iz emigracije u Hrvatsku. I Jasenovac je u to vrijeme dobio na važnosti, ali sa suprotnim predznakom: nastojalo se zataškati ili sasvim negirati genocidni karakter jasenovačkih logora, koji su navodno bili samo poprišta prisilnog rada za kažnjene protivnike tadašnje hrvatske države i njenog režima.“
prometej.ba|12.5.2013.