Reakcije nekih franjevaca na“ Izjavu“ Uprave Bosne Srebrene
U najnovijem broju news magazina Dani (br. 730, 10. 6. 2011, str. 20-23), nekoliko uglednih bosanskih franjevaca osvrnulo se na Izjavu za javnost koju je Uprava franjevačke provincije Bosne Srebrene uputila 30. svibnja 2011. U Izjavi se - koju je potpisao provincijal fra Lovro Gavran - Uprava provincije ograđuje od članova svoje zajednice „uglednih u društvu“ zbog njihovog društvenog angžmana. (Tekst Izjave možete pročitati OVDJE) U nastavku slijede reakcije Petra Jeleča, Mile Babića, Luke Markešića i Ive Markovića na Izjavu.

Pod naslovom „Vjera po diktatu“ u Danima su donesene reakcije na Izjavu Petra Jeleča, Mile Babića i Luke Markešića (Dani, br. 730, 10. 6. 2011, str. 20-21).
Reakcija fra Petra Jeleča na Izjavu

Reakcija fra Mile Babića na Izjavu

Na praktičnoj razini iz navedenih principa slijedi da Crkva treba govoriti prvenstveno o duhovnoj i moralnoj dimenziji politike i političkih pitanja i da Crkva treba odbaciti i osuditi onu politiku koja gazi moralne principe i principe Isusova evanđelja, treba odbaciti svaku isključivost: osobito nacionalnu, religioznu i političku isključivost, jer ta uzajamna isključivost vodi ljude u BiH u uzajamnu mržnju i nasilje.
Svećenici i biskupi trebaju biti stranačko-politički neutralni. Kada profesori s Franjevačke teologije - koji su i svećenici - nastupaju javno, nastupaju uvijek u svoje ime i u ime svoje savjesti, i oni upravo nastupaju u ime teoloških i moralnih principa, ne dopuštaju da političari u BiH svoju laž nameću građanima i narodima kao istinu i svoje zlo nameću kao dobro. Oni brane slobodu i dostojanstvo svakog čovjeka. Oni se ne zauzimaju ni za jednu konkretnu političku stranku, nego se zauzimaju za duhovne i moralne principe. Bliže su im one političke stranke koje su bliže tim principima. Oni se upravo protive političkoj instrumentalizaciji vjere, protive se, dakle, pretvaranju vjere u puko sredstvo bilo čije vlasti, u konkretnom slučaju, u puko sredstvo samo jedne hrvatske političke stranke i u puko sredstvo hrvatske nacije. Moralni su principi univerzalni i vrijede za sve ljude: i za politiku i za sve političke stranke i za sve nacije."
Reakcija fra Luke Markešića na Izjavu

Što se tiče djelovanja bosanskih franjevaca intelektualaca, Luka kaže da „oni to čine po ljudskom pravu i dužnosti, ne samo kao građani nego i kao franjevci u svojoj zajednici i društvu, opravdanom kritikom političkog nemorala, u duhu biblijskih proroka, prema tradiciji bosanskih franjevaca kao narodnih tribuna za socijalnu pravdu i ljubav, protivno šizofrenom razdvajanju religije i politike, a poštujući njihovu relativnu autonomiju“. Fra Luka zaključuje da se „tekstopisac ove izjave odaje po svom stilu i shvaćanju kršćanskih istina i vrednota kao čovjek vjerojatno izvan same ove uprave, a možda i izvan zajednice bosanskih franjevaca, zapravo kao odani privrženik hadezeovske perfidne politike, koja miješanjem istina i laži ima namjeru da razbije zajedništvo među njima, kod kojih je različitost u mišljenju, pogotovo u političkim pitanjima, bogatstvo a ne manjak u tradiciji Bosne Srebrene“.
Reakcija fra Ive Markovića na Izjavu pod naslovom „Pijuni mračnih sila“ (Dani, br. 730, 10. 6. 2011, str. 22-23)
Uprava Franjevačke provincije Bosne Srebrene s proljetnog zasjedanja definitorija 30. svibnja 2011. objavila je Izjavu za javnost u kojoj se ograđuje od svojih članova „uglednih u društvu“ koji „svrstavajući se aktivno uz određene stranačke politike“ svojim djelovanjem „sudjeluju u produbljivanju krize“ u BiH.
Budući da se ovom izjavom ova Uprava Provincija izručuje u posve problematičnu političku opciju koja odudara od „njezinoga dugog povijesnog i aktualnog pozvanja – brige o narodno-vjerničkoj, hrvatskoj i katoličkoj supstanci u Bosni i Hercegovini, pa kroz to i o samoj Bosni i Hercegovini. U sedamstoljetnoj tradiciji bosanske franjevačke „strategije“ i „politike“ to dvoje je nerazdvojno sraslo u jedno“, držim odgovornim i moralnim činom na tu izjavu reagirati.
Sveci i demoni
Koliko god u toj izjavi Uprava Provincije deklarativno nastoji prikazati svoju franjevačku kršćansku misiju u okvirima demokratskih standarda, u svakoj se rečenici prepoznaje posve svrstan, stranački, HDZ rukopis. Lako se analizom teksta može zaključiti da tu izjavu nije napisao ni Provincijal ni ova Uprava, i nisu imali unutarnjeg razloga da je pišu, nego je, tvrdim, ponuđena, donesena, sugerirana na aktualnoj ideološkoj HDZ potki, a vjerojatno iza nje stoji neka ucjena ili potkupljivanje. Ideologija te potke je: hrvatski narod sa svojom kršćanskom vjerom i Katoličkom crkvom u BiH je ugrožen, obespravljen, izložen sveopćoj uroti, uništenju, a jedini koji može okupiti i izbaviti taj narod je HDZ. Kada HDZ nije na vlasti, ugrožen je sav hrvatski narod. Svi koji nisu uz HDZ sustavno se demoniziraju kao otpadnici, izdajice, komunjare, poturice.
Takav ideološki sklop HDZ već godinama uporno održava prije svega koristeći katoličke religiozne mehanizme cenzure i redukcije svijesti zbog božanskog autoriteta u Crkvi. Za svoje sebične stranačke potrebe HDZ nemilice troši i Boga i vjeru i Crkvu, kako se zorno može vidjeti u hercegovačkom izdanju Večernjeg lista koji zna otići do razmjera blasfemije, primjerice kada Kardinalov izgon iz stana uspoređuje na Veliki petak s Isusovom mukom, a da nitko tu blasfemiju ne zapazi i ne reagira na nju. Gdje ti mehanizmi ne funkcioniraju, onda se primjenjuje potkupljivanje, prijetnje, napadi. Tom moćnom metodom HDZ je praktički neuklonjiv s vlasti dok ne proradi onaj dubinski kontraefekt kada se narodu otvore oči, kada više neće vjerovati ni HDZ-u ni Katoličkoj crkvi ni njezinom Bogu, kao što su izgubili svako povjerenje u komunizam i svaku najmoćniju sebičnu ideološku konstrukciju.
Izjava Uprave Provincije podmeće „uglednim franjevcima“ svrstavanje uz „određene stranačke politike“. Nijedan bosanski franjevac koji analitički i kritički nastupa nije član nijedne stranke niti dopušta da bude ikakav pijun neke stranke, nego nastoji svojom teološkom misijom služiti kvaliteti društvenog demokratskog života. Neke neoprezne izjave o podršci nekim strankama motivirane su kontekstualno i moralno, a ne politički i ne može se naći nijedan taj osumnjičeni franjevac koji je spregnut s interesima SDP, HSS, HSP ili bilo koje druge stranke. Neke su stranke od tih pojedinaca tražile pomoć primjerice u programskom odnosu prema religijama, a takvu su pomoć mogle dobiti i sve druge stranke, pogotovu HDZ.
Političke zakulisne igre
HDZ je stranka nastala na energijama pokreta za nacionalnom homogenizacijom hrvatskog naroda. HDZ se već otpočetka uvježbao koristiti hrvatski entuzijazam krađom sredstava prikupljenih za obranu i humanitarnu pomoć da bi tu vještinu obilato primijenio u privatizaciji dovodeći Hrvatsku i hrvatski narod u BiH među najkorumpiranija društva na svijetu s prezaduženim i već gladnim narodom i tajkunima koji samo znaju trošiti ono što su pokrali. Hrvatsku državu nije stvorio HDZ, nego je nastala unatoč takvome HDZ-u; sva katastrofa Hrvata u BiH vezana je za HDZ, i korupcija s invalidskim i boračkim penzijama, i privatizacija, i zloporaba vjere i Crkve i izgon i iseljenje Hrvata iz Bosne. HDZ svim silama koči demokratizaciju Hrvata, HDZ je najotvorenije zastupao preseljenje naroda, etničko čišćenje, u HDZ su duboko uvukle rasističke ideje, sav hrvatski ološ našao je utočište u toj stranci i to pod otvorenim i tužnim pokroviteljstvom velikog dijela Katoličke crkve. Ponosan sam na svaki svoj potez i riječ napisanu radi demistifikacije toga strukturalnoga grijeha hrvatskog naroda i u tome me neće zaustaviti nikakve izjave nedoraslih karijerista u ovoj Upravi Provincije.
Ova Uprava Franjevačke provincije Bosne Srebrene došla je na vlast 2009. političkim zakulisnim radnjama, nespornim utjecajem mračnih sila u HDZ-u preko hercegovačkog vizitatora fra Gabrijela Mioča koji je manipulirajući Generalnom upravom u Rimu uklonio sve sposobnije kandidate za Provincijala. Zoran dokaz je objava kandidata u Večernjem listu, glasilu HDZ, koje je odobrila Generalna uprava u Rimu prije nego je tu informaciju dobio sam Kapitul Provincije 2009. Cilj im je bio ukloniti državotvorni probosanski oslonac BiH u bosanskim franjevcima. I onda je fra Gabrijel još dodatno, da potvrdi degradaciju bosanskih franjevaca, ideološkim floskulama ocrnio bosanske franjevce u Generalnoj kuriju u Rimu na što je General Reda reagirao svojim pismom, ali se sve stišalo kada su iz Provincije stigle reakcije koje su prijetile da se razotkrije manipulacija. O tome kako je to fra Gabrijel Mioč radio najbolje se može vidjeti iz priloženog dopisa koji su potpisali trinaestorica profesora Teologije i još 4-5 otvoreno podržali. To je pismo Uprava samo prešutjela i zaustavila raspravu o Generalovu pismu.
Najnesposobnija Uprava
Ova Uprava je bez sumnje najnesposobnija Uprava u Bosni Srebrenoj u razdoblju što ga pamte živući bosanski franjevci koja ništa nije uradila u zajednici koja vapi za reformama osim što je omela brojne inicijative, primjerice poput izgona zbora Pontanima koji je nastao iz srži bosanske franjevačke duhovnosti. Od ove se Uprave ništa i ne može konstruktivno očekivati osim da budu pijuni mračnih sila kakve izviruju iz ove izjave. Bosanski bi se franjevci morali trgnuti, tražiti posjetu Generala Reda, tražiti istragu koja je dovela do manipulacije Generalnom upravom, informirati ga o svemu i tražiti nove opće izbore na temelju mobilizacije sve Provincije oko ključnih pitanja koja potresaju bosanske franjevce i društvo u kojemu djeluju. Provincija Bosna Srebrena tone, hrvatski bosanski intelektualci otvoreno pišu da više ne postoji sintagma „bosanski franjevac“, nego još postoje samo pojedinci s tim nazivnikom.
Pripremio: Prometej.ba