Tribina 'Vjerski i sekularni ekstremizam': Jedina istina o Domovinskom ratu je da o njemu ne smijete govoriti istinito
RIJEKA novilist.hr» Ekstremizam je u Hrvatskoj smješten u središnji društveni prostor i time je na neki način normaliziran, zaključio je novinar Viktor Ivančić na tribini »Vjerski i sekularni ekstremizam«, jednoj u nizu tribina iz serije »Religija i javnost«, što se održavaju na Filozofskom fakultetu u Rijeci, gdje je gostovao zajedno s bosanskim franjevcem fra Dragom Bojićem. Ivančić smatra da se kult države, nacije i Domovinskog rata uzgaja na ekstremistički način.
– Jedina istina o Domovinskom ratu je da o njemu ne smijete govoriti istinito. Kažete li nešto loše o Domovinskom ratu, loše vam se piše. Fundamentalizam se ogleda u tome što se doslovno vjeruje u mitove koji stvaraju državu i državnost, bilo da je riječ o »od stoljeća sedmog«, krvavim ratovima ili kolekciji neprijatelja, koju uvijek morate imati spremnu. Imamo ekstremističku stvarnost, a nekoga tko pokušava propitivati tu stvarnost, progutat će ekstremizam. Riječ je o ciničnom društvu, koje vuče ekstremizam kroz svoje središte, rekao je Ivančić.
Prisjetio se izdavanja hrvatskog prijevoda Hitlerove knjige »Mein Kampf« krajem devedesetih godina, koju je izdavač objavio bez ikakvog kritičkog uvodnika ili pogovora koji bi objašnjavao knjigu. Čak je i naslovnica knjige bila identična izvorniku iz tridesetih godina.
– Povela se tada rasprava treba li zabraniti »Mein Kampf«. Objašnjavao sam da je to nepotrebno, jer ako kažemo da bismo zabranili tu knjigu zbog govora mržnje, morali bismo onda, zbog istog razloga, razoriti kompletnu hrvatsku političku i društvenu stvarnost – rekao je Ivančić.
Fra Drago Bojić smatra da vjerski ekstremizam izdaje temelje kršćanstva, temeljne vrednote evanđelja i Isusa iz Nazareta, koji bi se ionako više vezivao uz lijeve, negoli desne vrednote.
– Isus se stalno borio protiv nacionalizma u svom narodu, protiv vjerskih struktura i nastojao je ljude osloboditi svih prijetnji đavolom i paklom. Nije se bavio ljudskom intimom, ljudskim genitalijama. Naše vjerske zajednice svo moraliziranje svode na seksualno područje, iako baš tamo nemaju pravo intervenirati. No, kad bi odustali od toga, morali bi odustati od svojih pozicija moći i komoditeta u društvu. Zato stoje uz domovinu, uz naciju, uz sve ono što postojeći sistem održava, sve kako bi održali sami sebe – rekao je Bojić.
Na pitanje iz publike postoji li lijek za ekstremizam, Bojić kaže da nema lakog rješenja.
– Naša društva još se nisu na pravi način suočila ni s bližom ni s daljom prošlošću. I dalje su jaki mitovi. Živimo u laži sami o sebi, proizvodimo laži o drugima i animozitete koji vode do ekstremističkog. Nema jednostavnog recepta. Morali bismo se zapitati kako je moguće da je toliko ljudi izašlo na referendum »U ime obitelji«, da se slave ratni zločinci, da se svecima proglašavaju ljudi upitne prošlosti, da se u javnom kontekstu može svašta govoriti i time manipulirati s drugima, a da nema nikakve reakcije? To su problemi koje imamo. Ako većina u društvu šuti i ne reagira, time zapravo odobrava i prešutno sudjeluje u ekstremizmu – objasnio je Bojić.
Viktor Ivančić smatra da rješenja nema, osim radikalne društvene promjene.
– Jedino je rješnje da individua iskoči iz krda i misli svojom glavom kao autonomna moralna jedinka. Neka kaže: »Vi radite što hoćete, ali ja u tome neću sudjelovati«. Moraju postojati slobodni ljudi, a ovdje žive neslobodni ljudi, oni koji šute, koji odobravaju, koji ne žele iskočiti iz krda. Oni su prava energija zla, a ne ovi ekstremisti koji viču – zaključio je Ivančić.
Zašto je fra Drago Bojić smijenjen iz Svjetla riječi
Fra Drago Bojić bio je urednik sarajevskog lista Svjetlo riječi, koji je bio po mnogočemu jedinstven i izniman list unutar katoličkog i konfesionalnog tiska na području cijele bivše države, po otvorenosti, kompetenciji, kritičnosti i dijalogu. No, smijenjen je nakon jednog intervjua u kojem je, kaže, rekao dvije stvari koje su zasmetale ljudima u Crkvi.
– Izjavio sam da ljudi iz Crkve snose veliku odgovornost za svo ono zlo koje se dešavalo devedesetih godina, jer su neki od franjevaca sukreirali Tuđmanovu i Šuškovu politiku etničkog čišćenja u Bosni i Hercegovini. Neki su aktivno sudjelovali u toj politici, a neki su je podržavali. Druga stvar koja im je zasmetala jest to što smatram da je način na koji se manipulira s Gospom u Međugorju za osudu. NIsam protiv ljudi koji dolaze i mole, ali način na koji ljudi manipuliraju s Gospom i njezinim porukama je ništa drugo doli iskrivljena duhovnost. Ljudi tako postaju još veći bolesnici u svojoj vjeri, objasnio je Bojić.
Nakon Bojićeve smjene Viktor Ivančić napisao je tekst u kojem je zaključio da nije riječ o pukome nasrtaju na slobodu štampe, već i više od toga, o udaru na ideju, o zabrani poruke da je i moguće i poželjno živjeti van tora i nametnutog svjetonazora.
{youtube}MQe6fTyWxd0{/youtube}
Izmijenjene uloge čuvara zakona i počinitelja kaznenog djela
Moderatori Nebojša Zelić i Zoran Grozdanov pitali su Viktora Ivančića osjeća li se i dalje u Rijeci kao da je »na oslobođenom teritoriju«, nakon svih događanja oko HNK Ivana pl. Zajca i predstave »Hrvatsko glumište«?
– I dalje imam taj osjećaj, pogotovo kad usporedim Rijeku sa svojim Splitom. Vjerske zajednice koje su prosvjedovale protiv »Hrvatskog glumišta« su zapravo ekstremisti, jer pokušavaju ukinuti dijalog, govor, zapravo ukinuti predstavu. Pismo gradonačelnika Obersnela o cijelom ovom slučaju smatram uzornim, za nekog tko želi predstavljati prosvijećenu vlast. Nemam običaj hvaliti vlast, pogotovo ne SDP-ovsku, ali s druge strane u Splitu imamo čovjeka sličnih godina kao Obersnel, koji dolazi iz iste partije, a dopustio je da ekstremizam uđe u središnji politički prostor, kao i u cijeloj Hrvatskoj, i da se to smatra normalnim. Lice s fantomkom čovjeka koji usred noći, okružen policajcima, skida ustaški natpis sa spomenika HOS-u u Splitu fotografija je pravne države. Izmijenjene su uloge čuvara zakona i počinitelja kaznenog djela. Jedan se skriva, a drugi likuje, rekao je Ivančić.