Mladi društveni aktivist i političar iz Sarajeva, član Naše stranke Faris Šehović, izazvao je lavinu reakcija nakon što je u stavu iznijetom na društvenim mrežama „izjednačio“ Darija Kordića i Sakiba Mahmuljina, tj. nazvao obojicu osuđenim ratnim zločincima koji su komandovali radikalnim grupama po Srednjoj Bosni, što je prosta činjenica.

„Patriotska“ javnost iz Sarajeva i militantna nacionalistička pješadija, smatrajući neoprostivim „izjednačavanje generala Sakiba Mahmuljina i ratnog zločinca Darija Kordića“, obrušili su se na Šehovića: javnost ga je izručila rulji, a rulja ga ne prestaje obasipati prijetnjama od kojih se ledi krv u žilama.

Dario Kordić je osuđeni ratni zločinac koji je svoj dio kazne odležao. Oni koji tvrde suprotno, imali su priliku svjedočiti na sudu i dokazati da Kordić nije odgovoran za zločine pripadnika Vojne policije i specijalne jedinice „Jokeri“ HVO-a u selu Ahmići. Ovako, sud je van svake razumne sumnje dokazao Kordićevu odgovornost.

Sakib Mahmuljin je osuđeni ratni zločinac, u bijegu u Turskoj, koja još uvijek odbija da ga izruči Bosni i Hercegovini gdje treba odležati svoj dio kazne. (S obzirom da Turskom vlada stranka od kuma predsjednika Mahmuljinove stranke, Mahmuljin vjerojatno može biti miran.) Oni koji tvrde suprotno, imali su priliku svjedočiti na sudu i dokazati da Mahmuljin nije odgovoran za zločine pripadnika odreda „El Mudžahid“ Armije BiH. Ovako, sud je van svake razumne sumnje dokazao Mahmuljinovu odgovornost.

Sve izvan toga – proglašavanje Kordića herojem koji je zajedno sa specijalnim jedinicama samo branio ugroženi i opkoljeni hrvatski narod u Srednjoj Bosni, proglašavanje Mahmuljina herojem koji je zajedno s mudžahedinima samo branio ugroženi i opkoljeni bošnjački narod, eklatantan je primjer plemenskog morala.

U plemenskom moralu ne postoje univerzalni principi, koji bi mogli – rečeno jezikom Kantovog kategoričkog imperativa – postati svjetski zakon, tj. princip rada svih drugih. Jedni principi primjenjuju se za djelovanje unutar grupe, a drugi za djelovanje izvan grupe i spram drugih grupa. Kao što se u primitivnim plemenskim zajednicama smatralo lošim ukrasti nešto od pripadnika svog plemena, a dobrim i poželjnim ukrasti nešto od pripadnika drugog plemena (u gorem slučaju, ni ubojstvo i odvođenje u roblje pripadnika drugog plemena nisu smatrani nemoralnim djelima, nemoralno bi bilo samo učiniti nešto takvo pripadnicima svog plemena), u nacionalno-plemenskim zajednicama se ubojstvo civila, ratnih zarobljenika i slično tretira različitim mjerilima već prema tome s koje strane plemenske ograde dolaze. Osuđeni ratni zločinci se tako dijele na „naše“ i „njihove“, pri čemu su „naši“ zapravo fini ljudi, heroji koji su se pravedno borili i branili „naš“ narod i „našu“ zemlju – a za zločine koji im se stavljaju na teret pravimo se ili da nisu postojali ili da je za njih kriv netko drugi, u svakom slučaju ne naši generali, vođe i drugi heroji.

Tako, kada pripadnici jednog plemena daju podršku svojim osuđenim zločincima, to nailazi na osudu kod pripadnika drugog plemena, da bi onda ti isti pripadnici drugog plemena davali podršku svojim osuđenim zločincima. Javnost iz jednog plemena skandalizira se i zgražava zbog takvih postupaka iz drugog plemena, dok analogne postupke iz svog plemena u boljem slučaju prešućuje.

Faris Šehović jedan je od (nažalost) rijetkih glasova koji jasno i nedvosmisleno nadilaze plemensko shvaćanje morala i zastupaju univerzalna moralna načela i univerzalne kriterije djelovanja. Koliko god to izgledalo prirodnim, zapravo se radi o velikoj hrabrosti i sa sobom nosi brojne rizike. Jedan drugi član Naše stranke, zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo Redžo Lemezan, koji je javno napisao da je osuđeni ratni zločinac Sakib Mahmuljin za njega „HEROJ“, primjer je koliko je plemenski moral duboko ukorijenjen u našem društvu – kod mlađih generacija, kojima je mozak sistemski ispiran nacionalnim mitovima, možda i više nego kod starijih koji su se s raznim „ratnim herojima“ upoznali kroz životnu praksu, ne samo kroz bajkovite propagandne narative.


Franjo Šarčević, Prometej.ba


Pročitajte i tekst: Za što su se borili Kordić i Mahmuljin? Oni su sami to najbolje opisali