Piše: Lola Wright

U sklopu turneje po Južnoj Americi, papa Frane pozvao je na promjenu svjetskog ekonomskog poretka, osuđujući "novi kolonijalizam". U jednom od najdužih i najstrastvenijih govora, Papa je ponizno zamolio oproštaj od Boga za nedjela Crkve i zločine počinjene protiv američkih Indijanaca, prenosi Guardian. Poglavar Katoličke crkve zauzeo se i za hitno zaustavljanje "genocida" kršćana na Bliskom istoku i šire, opisujući ga kao Treći svjetski rat.

- Nemojmo se bojati reći: mi želimo promjenu, stvarnu i bitnu promjenu - prenosi britanski list riječi Pape, koji je ukazao na nametnuti mentalitet profita po svaku cijenu.


Protiv tlačenja

Sociolog religije, dr. Ivan Markešić, kaže kako papa Frane životno potječe iz podneblja u koje je sada došao te zna situaciju u kojoj se nalaze katolici, ali i pripadnici drugih vjerskih zajednica, i stoga je okrenut upravo siromašnima.

- Papa govori o kršćanskoj revoluciji ili kršćanstvu kao vjeri kojom se želi mijenjati postojeće stanje. To je poziv da se kršćani u tom dijelu svijeta odupru valu neokolonijalizma, potlačenosti, isključenosti iz društva, kako mladih, tako i starih. Papa Frane u tom svojem govoru ustaje protiv kulture izrabljivanja, tlačenja i konzumerizma, te zagovara jednu drugu kulturu u kojoj svi ljudi mogu živjeti životom dostojnim čovjeka. On neprestano ponavlja kako je potrebno mijenjati postojeći sustav raspodjele dobara, što znači da je protiv toga da manjina raspolaže najvećim dijelom zemlje i bogatstva, a da ogromna većina stanovnika ove zemlje živi u siromaštvu, naglasio je naš sugovornik, koji dodaje:


Stradavanje isusovaca

- Papa želi pomoći siromašnima, obespravljenima, isključenima, a to potvrđuje i ime koje je uzeo. On želi slijediti Isusa Nazarećanina, koji nije imao svojeg vlasništva, ali se zauzimao za obične, grešne, siromašne, bolesne i isključene. Papa nudi vjeru Isusa Nazarećanina kao sredstvo promjene postojećeg stanja u suvremenome svijetu. Papa ne promovira teologiju oslobođenja i revolucije, koje su svoje ishodište imale upravo na tlu Južne Amerike, ali ne može zaobići činjenicu da su isusovci velikim dijelom kao misionari stradavali na tom području jer su propovijedali potrebu borbe protiv siromaštva i potlačenosti. Ne treba zato čuditi što je Papa u La Pazu zastao na jednom zavoju kako bi odao počast svome subratu Luisu Espinali, kojega su brutalno ubili veleposjednici sa 17 hitaca.

Prema agencijskim izvješćima, Papa se šokirao kad je na dar od bolivijskog predsjednika Eva Moralesa dobio križ s raspetim Kristom u obliku srpa i čekića. Od sociologa religije čujemo kako je Morales predao Papi repliku križa koji je napravio Espinal želeći mu kazati da je njegov subrat govorio o potrebi kršćansko-marksističkog dijaloga s radnicima i seljacima kako bi došlo do oslobođenja od ugnjetavanja.


Diže im se kosa

- Papa nije bio šokiran u smislu kako izvještavaju neki hrvatski mediji. On je bio duboko potresen, iznenađen i zahvalan, a kada se pogleda televizijska snimka, vidi se njegov osmijeh. Netko tko nije kršćanin predaje mu simbol pod kojim je ubijen njegov subrat. Papa ne promovira marksizam. Naši mediji, potaknuti nekim vatikanskim krugovima kojima se diže kosa na glavi kad se spomene srp i čekić ili marksizam, žele prenijeti krivu poruku. To je, naime, bila lijepa gesta bolivijskog predsjednika koji poštuje njegova subrata isusovca, koji se borio protiv istih narodnih neprijatelja protiv kojih se bori i papa Frane, a to su oni koji provode neokolonijalizam, izrabljivanje, tlačenje i osiromašivanje ljudi - zaključio je dr. Markešić.


Slobodna Dalmacija, subota 11. srpnja 2015., str. 56.